Förvandla gammalt till nygammalt

(null)
 
(null)
 
(null)
 
(null)
 
Vitt är det nya svarta...
Som så många gånger tidigare hittade jag inget klädskåp som matchade min tanke, så för att få det gamla svartbruna IKEA skåpet att passa bättre in i vår hall valde jag att måla det.
Jag ville ha en matt finish som skulle ge skåpet en känsla av något gammalt, som har varit med ett tag och har en historia att berätta. Därför valde jag att måla med en kalkfärg och testade Chalky finish från Rust-oleum i kulören Chalk white. och jag målade med pensel för att skapa en struktur och känsla av slitet.
Enligt texten på färgburken behövs inget förarbete, färgen ska vara täckande och oftast räcka med en strykning. Visst den fäste bra men kändes tjock och var svår att måla med och inte täckte den nåt vidare heller så det gick åt mycket färg. Andra strykningen var enklare att applicera men inte heller då täckte den fullt, men jag nöjde mig där för nu hade jag exakt den känslan jag ville uppnå. Nackdelen med denna färg är att det lätt blir typ svarta märken om du råkar komma emot med en väska när du går förbi. Vill man undvika det för man måla på ett möbelvax men gå förlorar du oxå den där kalkfinishen.

Kommentera här: