Prematurkläder

Runt om i Sverige sys det prematurkläder till landets olika Neoavdelningar. Nu har det även startat en insamling till Neo i Kalmar. Tanken är att familjerna som ligger på Neo ska få med sig ett set kläder vid hemgång.
Jag har själv haft en tillväxthämmad bebis vars första tid i livet bestod av provtagningar, läkarkontroller och Neobesök. Känslorna pendlade mellan lycka, hopp, oro och att endast få hålla min nyfödda bebis i handen i fyra dagar var för mig hemskt. Provtagningar en gång i timmen och tvångsmatning. Och en sån lite obetydlig sak som att inte ha några kläder som passade lille knytet var då en stor grej för mig. När vi äntligen fick åka hem satt jag bara o grät, blöjorna fick jag beställa från Apoteket och klädutbudet i butiker var inte det största. Därför kändes det för mig självklart att skänka de prematurkläder jag har sytt till insamlingen och hoppas de kommer glädja en familj som har det tufft.

Kommentera här: